"אם ראש הממשלה באמת היה רוצה שמחירי הדירות ירדו - הם היו יורדים"

פורום פתיחת ועידת הנדל"ן נפתח בסערה. הרבה אצבעות מאשימות הופנו, בעיקר כלפי הממשלה. הקבלנים מיואשים, ראשי מטה הדיור משתדלים להראות אופטימיים ושאלה אחת גדולה הופנתה לקהל: "מישהו מעוניין פה שמחירי הנדל"ן יירדו בכלל?"

ועידת הנדל"ן שתמשך לאורך 3 ימים, נפתחה היום (ג') בעיר אילת. בפורום הפתיחה בו השתתפו בכירים בענף הנדל"ן בישראל, יצאו לא מעט כותרות. אלה שציפו בקהל לשמוע בשורות משמחות בנוגע למשבר הדיור, רוב הסיכויים שייצאו מאוכזבים.

 

האם 'מחיר למשתכן' מוכיחה את עצמה?

מירי כהן, סגנית יו"ר מטה הדיור, גיבתה את תכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון, 'מחיר למשתכן'. כהן הציגה את עצמה כאחת שנפגעת מעליית מחירי הדיור, בדיוק כמו הדור הצעיר מחוסר הדיור: "אנחנו מייעדים את הקרקעות לחסרי הדיור וזו המטרה. חד משמעית - משבר הדיור פגע בנו עכשיו, כשאנחנו רוצים לקנות דירות ובפנסיה, כשאולי לא נוכל להספיק לשלם עליהן". כהן המשיכה והתגאתה ב- 5,000 יחידות הדיור ששווקו במסגרת התכנית עד כה.

 

נחמה בוגין, שמאית מקרקעין ומשפטנית, לא הסכימה כלל עם מירי כהן: "אני לא מאמינה במחיר למשתכן. שורה תחתונה, רואים שהתכנית הזאת לא עובדת. מירי מדברת בכמויות שאין אליהן קשר למציאות. 5,000 יחידות דיור אל מול 3 מיליון יח"ד שחסרות. אין יזם אחד שאני מדברת איתו, שלא אומר שאין לו מלאי של קרקעות. זו פשוט לא דרך נכונה".

 

בוגין המשיכה והפנתה אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כאשר אמרה: "זו שעת חירום. אם ראש הממשלה באמת היה רוצה שמחירי הדירות ירדו, זה היה קורה", סיכמה בוגין.

 

ינקי קווינט, היועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל, התייחס גם הוא לתוכנית מחיר למשתכן: "פרסמנו קול קורא שמאפשר לתת עד 137 אלף שקלים לקבלנים שירצו לשווק דירות במחיר למשתכן. אנחנו מוכנים לוותר על דמי היתר ובלבד שיצטרפו לתוכנית הדיור המוזל וכך נוכל לפרוץ את רף 55 אלף יחידות הדיור".

 

עו"ד אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, התייחס לטענותיו של קווינט: "שולי הרווח של הקבלנים ברורים, ולצערי אם היינו יותר חזירים - אולי לא היינו מגיעים למצב של קריסת חברות הביצוע". הוא התייחס לאמירה מהשבוע שעבר של שר הבינוי והשיכון, שטען שהקבלנים חזירים ואמר: "התנאים של הקבלנים מול מטה הדיור הם תוצר של שיתוף פעולה - אנחנו פחות פועלים תחת השרביט של שר השיכון".

 

בנוסף בן שמעון התייחס לתוכנית שמקדם כחלון: "אם חושבים ברשות מקרקעי ישראל שהפתרון הוא לייעד את כל הקרקעות למחיר למשתכן, זו טעות. מחיר למשתכן הוא אחד הגורמים לעליות מחירים. זה שכל השיווקים נעשים במחיר למשתכן זו בעיה. אין עסקאות למשפרי דיור וזו החלטה לא נכונה והיא זו שמובילה לנתון של עליית מחירים. נגמור את השנה בלא פחות מ-8% עליות מחירים. צריך שלפחות 50% משיווקי רשות מקרקעי ישראל יהיו לגבי מכרזים לאוכלוסייה שאינה מחיר למשתכן".

 

פורום פתיחת ועידת הנדל"ן.

פורום פתיחת ועידת הנדל"ן באילת.

 

אצבע מאשימה כלפי הממשלה

חיים פייגלין, מנכ"ל חברת צמח המרמן, אמר: "המדינה חייבת לנהל תזרים דירות לטווחים של 35 שנה קדימה. המדינה מכפילה את עצמה והציבור לא רוצה פרויקטים גדולים ליד ביתו - ולכן אין מנוס אלא להבין שיצטרכו לבנות מיליוני דירות בערים חדשות - בצפון, בשפלת יהודה ובנגב. מאחר שאני מכיר את ההתנגדות של השלטון המקומי לפיתוח בערים, אני מבין שאין מנוס אלא להקים מטרופולנים חדשים גדולים".

 

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה, היה אולי מהמבקרים החריפים בקרב חברי הפאנל כלפי הממשלה: ראש הממשלה חייב לחתוך בבירוקרטיה! אני מוכן לבנות היום 15 אלף יחידות דיור בשדה התעופה בהרצליה - אבל חמישה מסוקי פייפרים מעכבים אותי", סיפר פדלון, "צריך לראות את משבר הדיור בראייה מערכתית. כשנכנסתי לתפקיד בניתי תוכנית מערכתית ל-50 אלף יחידות דיור שמרביתן מיועדות לזוגות צעירים. אני רוצה לדאוג לדור ההמשך. אני לא רוצה שילד שהתגייס לגולני, צנחנים - יעבור לברלין או לאוסטרליה. צריך לקצר הליכים, אנחנו מוכנים מחר בבוקר להכניס מנופים לשדה התעופה. התוכנית מוכנה למכרז אבל אנחנו ממתינים לבג"צים וללוביסטים שמעכבים את התוכנית".

 

ערן ניצן, הסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יצא להגנת הרשות למקרקעי ישראל כשטען ש- 8-9 מיליארד ש"ח מההכנסות שלה משיווק קרקעות, מנותבות לפיתוח ולמכרזים במסלול מחיר למשתכן. ניצן טוען שישנו "שינוי עמוק" במדיניות הנוכחית. הוא טען כי: "ישנם חסמים, חסמים זה לא רק מחלפים וביוב, זה יכול להיות בית עלמין שכבר אין בו מקום, וצריך לעבור לקבורה רוויה".

 

 

האם מחירי הדירות עתידים לרדת השנה?

כידוע, סקירה שפרסמה לאחרונה לשכת שמאי המקרקעין, מצביעה על עלייה בשיעור של 9% במחירי הדירות בישראל בשנה האחרונה.

 

טל אלדרוטי, השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, אמר: "מי שעומד עם סטופר ומצפה שמחר מחירי הדירות יירדו - משלה את עצמו. הורדת מחירים זה תהליך ארוך, מסורבל, פתלתל ומטעה - וצריך להתאזר בסבלנות. אם רוצים שאגיד מה יקרה למחירים ב-2017, שישאלו אותי ב-2018".

 

רוב חברי הפאנל הסכימו כי לא נחזה בהיסטוריה גם השנה, ומחירי הדירות ימשיכו לטפס.

 

"עיר חדשה תקום בישראל"

ערן ניצן, הסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר אמר כי: "צריך להושיט את היד לזוגות צעירים שצריכים לקנות דירה ראשונה, ובמקביל לסייע גם באמצעות פרויקט דירה להשכיר לטווח ארוך. זה לא סוד שקמות ערים חדשות ברחבי הארץ - מודיעין הוקמה בשנות ה-90, היום יש לנו את חריש ובהמשך גם נבנה עיר חדשה - קדמת השרון". זאת בהמשך לתוכנית ענק שמקודמת בימים אלה בותמ"ל באזור השרון.

 

 

לבסוף פנה ינקי קווינט אל הקבלנים באולם, והשאיר אולי טיפה של אופטימיות: "לאף אחד לא נוח שהמחירים יירדו". הוא הוסיף כי "חובת ההוכחה עלינו - אם פעם היה לוקח לנו בין 5-10 שנים לתפוס חזקה בקרקע, היום בעת אישור תוכנית אנחנו יכולים לתפוס חזקה בקרקע וזה מקצר תהליכים. בסופו של דבר התהליכים ארוכים, אבל קיבלנו את הכלים ואני מאמין שנעמוד בזה. הדברים נעשים בהרמוניה ויש מי שמנצח על התזמורת הזאת ובטווח הקרוב זה ייראה בשטח".